Supreme Commander: FA

/Recenze

Supreme Commander Forged Alliance lze jednoduše představit jako revoluční RTS strategii z budoucnosti, která vás ohromí hned při prvním spuštění hry velikostí herního prostoru a ohromnýmy zástupy  jednotek, kterým kralují experimentální  jednotky (dále jen exp.) – přímo gigantické jednotky povětšinou plně nadupané praktickými věcičkami, které vám pomohou prosadit se v pozdní fázy hry a nebo taky ne…

Jelikož z poslední věty plyne i základní rozdíl mezi koncepcí SCFA a „klasickým“  pojetím herního systému RTS strategií (používaném od dob počátku série C&C), tedy hry s výrazným zaměřením na micro-management (tzn. Ekonomika bývá velmi jednoduchá, technologický strom také a vy se tím pádem převážně snažítě jen naklikat co nejvíce  příkazů jednotkám, abyjste co  nejlépe využili potenciál všech a např. Jejich Abilitky), je tato hra založena na macro-management. V první části recenze si přiblížíme, co všechno od tohoto konceptu můžete čekat.  Aby nedošlo k nepochopení textu, je nutné předem říci, že tato recenze se vztahuje především na skirmish a multiplayer. Pro lepší obrázek o MP hře zde Kampaň tedy nerecenzujeme, ale přesto se o ní v krátkosti zmíníme a její hratelnost je zohledněna v hodnocení.

SCFA hráčům dává širokou škálu možností jak převálcovat soupeře. Máte snad chuť totálně přejet soupeře  zástupy tanků v brzké fázi hry? Nebo snad pro vás bude stavění zakopaných pozic a vytvoření nukleární síly, která vám zajistí výhru z pohodlí vaší základny? Že by vás nebavilo ani tohle?! Jsem si jist že v tom případě pro vás budou kamikadze akce s  teleportem na vašem ACU (viz. níže)…

Frakce

  • UEF v této hře zastupuje lidstvo, jejich jednotky se vyznačují zvýšeným počtem životů a velkou palebnou silou – nejsilnější část armády představujou pozemní jednotky

     


  • Je to národ symbiontů. Prostě napůl lidi napůl stroje. Mají velké přednosti v možnosti kamufláže svých jednotek a tím pádem se spíše hodí pro zákeřný typ boje. To vám usnadní i nejsilnější letectvo ve hře – jejich letadla nejsou odhalitelná běžným radarem.

  • Jsou lidé, kteří se rozhodli následovat fylozofii mimozemšťanů Seraphim. Jejich jednotky palí pomaleji, než jejich rivalové, ale působí větší dmg. Dá se říci, že všechny sekce armády jsou vyrovnatelné jejich soupeřům, pro pozemní boje však může být klíčové používání mobilních šťítů.

  • Jsou to mimozemšťané, za které si nově můžete zahrát v datadisku Forged Alliance. Jejich jednotky jsou kombinací UEF a AEON, tím pádem jsou 2. nejlepší rasou co se týče HP jednotek. Jejich jednotky navíc mají slušnou rychlost střelby s velkým dmg. Což z nich činí 2. jak na zemi tak na vodě. Letectvo je průměrné, podobně jako Aeoni mají možnost stavět mobilní štíty, jenž bývají k nezaplacení.

Recenze

Tato recenze je pojata trochu jinak, než by jste očekávali. Hra je totiž tak komplexní, že by dle mého názoru klasická recenze neměla smysl a nemusela by vyzdvihnout a správně přiblížit to, co je pro hru esenciální. Proto je to něco mezi návodem a recenzí, doufám že to splní svůj účel.

Po audio stránce se této hře dá málo co vytknout – hra má skvělý soundtrack, a zvuky ve hře působí tak jak mají, po této stránce hráč neucítí žádný zádrhel, ba naopak užije si akustiku výstřelů z nejrůznějších strojů a výbuchů nuků epických rozměrů tak jak by očekával v tomto žánru.

Grafická stránka není silná stránky, možná dokonce pro některé hráče bude mít odpudiví efekt. Je pravda grafika je dnes již trochu zastaralá, nicménně pokud budete hrát ve 4 a dostanete se na populační maximum (až 2k jednotek), budete mít problému hru hrát na dnes slušných kompech s detaily na max. Po chvilce zkoumání se lehce dá odvodit, že grafika, potažmo engine je dělanný přesně pro potřeby této epické hry a to na míru. Jakmile se totiž hra zaplní zástupy jednotek, přestanete se soustředit na krajinu, která je jednoduchá a prostá a začnete si naplno užívat skvělý vizuální efekt z probíhajících bojů, každou algoritmycky přesnou trajektorii ničivých projektilů, i padajících kolosálních jednotek ničících vaší těžce vybudovanou infrastrukturu. Proto musím říci, že SCFA je jedna z her, kterým grafika hratelnost  rozhodně nesnižuje, bitvy i na mid detaily vypadají úžasně, hráč si tak má možnost vychutnat epičnost této hry bez jakýchkoliv servítek i se staršími mašinami, pro labužníky pak bude zapotřebí výkonnější sestavy.

Samotné ovládání hry je velmi intuitivní, jednotky se dají označit na čísla 0-9, což umožňuje efektivní ovládání vaší armády. Ve hře se dají nastavit shortcuty na všechno možné, na nepracující mechaniky, na home base atd. Velmi příjemně mne překvapila možnost ukládat si Build ordery – velmi užitečná featurka, kterou si zamilujete! Ať už je vaše zábava stavět přesné a dokonale rozložené základny, nebo jen stavět obranné zdi do tvarů kosočtverce a nicku protihráče, je to věc, která vám usnadní práci. Jednotkám můžete dávat příkazy do řady, různé formace atd. Ovládání hry je tak velmi usnadněno a tvoří tak ojedinělý zážitek ze hry.

Více než ovládání je důležitější co vlastně ovládáte. To v první řadě sebe sama V podobě Armored Command Unit (ACU), což samo o sobě je nádherný pocit in-game. Když se k tomu nabalí hlavní herní mod – assasination – Hlavním úkolem je zlikvidovat ACU protivníka. To hře dává skvělou dynamiku, na začátku je totiž dokaáže samotný vzdorovat celým armádám, v late game však existuje spoustu velmi účinných metod jak se rychle zbavit plně upgradovaného ACU.. Ve hře tak musíte být velmi ostražití a kreativní pro přelstění nepřítele. Ve spojení s propracovaností enginu a fyziky – každá kulka či raketa má vypočítanou svou trajektorii a např. padající letadla dávají dmg budovám když do nich narazí atd.. Ve hře samozřejmě nechybějí zbraně hromadného ničení a další vychytávky co si jen přestavíte pod pojmem sci-fi řež, které umocňují herní požitek na maximum. Toto vše dává hře originální požitek z hrání a v podstatě neomezenou hratelnost díky své komplexnosti a propracovanosti. PLAYR redakce tuto hru považuje za nutnost pro všechny příznivce strategií a co se týká LAN akcí je to vždy trefa do černého, pokud už všichni hru hráli, anebo se podívali na náš  tutoriál který pro vás brzy přichystáme.

Základní Herní mechanizmus a lookout hry

Při startu se ocitnete v pohodlí vašeho trůnu v kabině obří mechanické jednotky – (dále jen ACU- armored command unit), život vám jistě ulehčí možnost postupného kupování upgradů jak co se týče palebného arzenálu tak např. Osobního štítu atd.. Oficiální zdroje říkají, že v těchto jednotkách jsou vysíláni na dlouhé cesty vesmírem, pomocí quantum gateway, ti nejschopnější jedinci z celé populace aby na odlehlých planetách zajistili území a stali se tak jejich správci. Tak mě napadá, že to je možná ten důvod, proč si hra nezískala tolik hráčů, kolik by si jich zasloužila – protože je to hra jen pro ty co mají zálibu v budování obrovských impérií a starání se o věci s tím spojené (prozkoumávání mapy, upgradování, rozložení defensivních budov, tak i obrovských továrních komplexů a v neposlední řadě příkazy jednotkám!).

Jelikož nemůžete cestovat vesmírem s velkým nákladem, začínáte na nejnižším technologickým levelu – T1, hra je rozdělena na 3 tyto levely + experimentální level. Orientaci v tom vám usnadní přiložený produkční strom všech národů. Ve hře je jen málo upgradů – v podstatě jen ACU a některé lodě a ponorky mají nějaký tip upgradů. V SP budete mít klasicky naskriptované situace a úkoly, přesto je rozhodně dobře hratelná a  má poměrně působiví příběh. Pořád mnohem lákavější zůstává ale MP část hry.

V MP hře bude vaší hlavní náplní obrazovka odzoomovaná na max, kde jak na talíři uvidíte celou mapu, a budete mít perfektní přehled o tom, kde se co děje, a díky vychytané AI všech jednotek, nebudete muset příliš řešit micro managment, i když se ze hry neztratil a v tomto směru má hráč dveře otevřené dokořán, i když nejúčinnější je formace sešikovaného mixu jednotek nejlépe i s pozemními štíty.. Takto má hráč totiž jistotu téměř maximálního damage per second, a tím pádem velmi efektivního boje. Zbývá tak dost času na ovládání vašich speciálních jednotek a jejich schopností.

Než-li se dostanete k tomu aby jste mohli tvořit takto obří armády, budete muset obtěžovat  nepřítele, jak jen to pude – jako ve většině her priorita #1 jsou ekonomické budovy, v pozdější fázi hry vás budou spíše zajímat některé intelligence budovy, nejlepší exp. Budovy a jednotky přezdívané Game-endery, o těchto třešničkách na dortu si můžete přečíst níže.

Pro ty co si nepamatují z hodin dějepisu pojem „Lebensraum“, jen osvěžím co vlastně bude vaše další důležitá činnost. Pro čtenáře, kteří úspěšně dokončily základní školu, bude stačit zmínka o nebožtíkovi Hitlerovi a jeho plánech pro germánskou rasu. Mezi hlavní cíle těchto plánů patřila právě maximalizace „Lebensraum“, tedy životního prostoru. Mam silný pocit, že Blonďatý a  modrooký z vás nejspíš přestanou číst, jelikož se opět zasní, v jak nádherných, antikou  inspirovaných městech by mohli žít, a když k tomu ještě přičteme typycké myšlenky spojené s tím, kolik ksakru těch modrookých d(í/*)vek mám vohnout, mám-li splnit limit pro říši 100 potomků dříve než zemřu, aby mi armáda zaplatila náhrobek?! Těm Zběhlejším z vás jistě už došlo, že Hitler tím měl spíše na mysli zajištění všech důležitých  surovin a strategických postů, o což přesně budete usilovat v této hře, dopředu vás bude hnát touha dostat se na technologický strop jako první, aby jste si vychutnali ty nejefektivnější způsoby ničení nepřátelských cílů.

Aby jste mohli chrlit jednotky musíte pochopit ekonomický model, jenž se může zdát naporpví velmi zmatený, ale jakmile   ho pochopíte, uvědomíte si, že je  perfektní ukázkou jak  by to mělo vypadat ve všech RTS hrách!

Hra jako taková se dá rozdělit do několika oblastí, tyto jednotlivé části dohromady dávájí celek,  kterému se svou mohutností a promyšleností může rovnat jen pár strategických her. Pro přiblížení herního mechanizmu a pochopení herního stylu a tempa si jednotlivé části přiblížíme:

 

Armored Command Unit (ACU)

Je to hlavní jednotka hry. Je to obrovská mechanizovaná jednotka stvořená pro rychlé přemísťování po vesmíru  pomocí „quantum gateway“ a  následnou výstavbu základny na obyvatelných planetách. Do těchto brán bohužel nemohli nacpat tolik vybavení takže začíná na technologickym levelu I. A co je nejdůležitější uvnitř sedíte vy jakožto velitelé své armády. Hra má více módů, ale nejhranější je rozhordně ASSASINATION kde je vaším hlavním úkolem zabít nepřátelského ACU. Jakožto hlavní postava ve hře máte k dispozici na výběr mezi několika upgrady – např. Torpéda – jelikož ACU umí chodit po dně moře a hodí se nějaká obrana proti lodím, dále např Resources allocator – vaše acu se promění v zlatý důl a bude vám zajišťovat určitý příjem jak elektřiny tak massy, Některé rasy pak maj teleport, jiný osobní energetický štít. Atd.. „quantum gateway“ můžete postavit

 

Suroviny

Ve hře jsou pouze dvě suroviny, o které se musíte starat – Energie a masa. Energii získáváte pomocí Elektráren – nic zvláštního kupodivu, ale masa je zde pojata jako všechny výrobní prostředky, které jsou na mapě –  hlavním zdrojem masy jsou „doly“ označeny na mapě žlutou ikonkou, na těchto místech jednoduše postavíte budovy mass extractor = MEX. Masa se dá sbírat i z vraků jednotek (z těch nejlepších gigantických jednotek postavíte doopravdy silnou armádu), dá se sbírat i kácením lesů a pomocí budovy mass fabricator jenž přemění energii na masu.

 

BUDOVY

Budovy stavíte pomocí ACU- při startu hry začínáte jen s touto jednotkou, jenž může svavět budovy technologie 1 (T1), poté také pomocí inženýrů a jsou rozděleny do 3 technologických levelů. Továrny se dají postavit jen na T1 a postupně je uprgradovat. Dostat se rychlejí na lepší level můžete i pomocí ACU, což mu přidá i životy a rychleji staví. To samé platí u mexů, i když  můžete postavit klidně T3 víc se vyplatí postavit T1 a postupně ho upgradovat, jelikož má dřívější návratnost investic, a vyjde levněji než když postavíte rovnou T3.

 

Produkce

Vaše základny budou mít tedy určité příjmy surovin za sekudnu. Své příjmy můžete zvýšit, expanzí nebo upgradováním. Z této hodnoty se odečítá aktuální produkce. Jelikož cokoliv vyrábíte, „platíte“ za to postupně. Tzn. Jestliže chcete postavit továrnu, každou sekundu co se bude vyrábět, z vašeho aktuálního příjmu za sekundu se strhne tolik, kolik je potřeba surovin na výrobu této budovy/jednotky za jednu sekundu. Snažíte se tedy mít výslednou hodnotu v plusu – jak masu tak energii, zároveň ale musíte využívat svůj ekonomický potenciál, jinak přijdou suroviny na zmar, díky stropu aktuálních zásob surovin. Ve zkratce se to dá říci takhle – pokud máte ještě kam ukládat suroviny, snažte se být v plusu, pokud ne, tak v mínusu.Svojí produkci můžete uspíšit pomocí inženýrů, kteří mohou pomáhat továrnám, nebo zároveň stavět budovy. Pokud se dostanete hluboko do mínusu, což znamená že není dostatek na stavbu všeho co zrovna děláte, je dobré zrušit všechny méně důležité stavby a věnovat se zvyšováním svého příjmu. Tzn. Upgradováním mass extractoru.

 

Technologie

Technologický strom je rozdělen do 3. levelů + 4. jenž představuje experimentální jednotky, které vás budou stát spoustu surovin. Pro většinu takových her bude spíš důležité jaké experimantální jednotky využijete. Každá strana má 4 tyto jednotky, z nichž většinou bývá jedna tzv game-ender. Jakmile jí postavíte máte velkou šanci vyhrát a protivník většinou musí poslat všechno co má ve víře pokořit tuto gigantickou jednotku.

 K samotnému fungování hry je třeba vysvětlit technologický postup. Hlavní jednotka je vždy tzv. ACU (armored command unit). Při startu hry začínáte jen s touto jednotkou, jenž může svavět budovy technologie 1 (T1). Tzn. Postavíte base, která do začátku bude vypadat asi takto – min. 2 továrny – pozemní/letecká zhruba 6 elektráren a mass extractory 4 (mex). Přesné pořadí můžete vykoumat z přiloženého videa. Takto by jste měli mít k dispozici pohodlný start s armádou schopnou expandovat. V továrnách první věc co stavíte jsou T1 inženýři jenž mohou stavět budouvy, a případně sbírat masu např. Kácením lesa (zmáčknete alt a kliknete na místo kde to mají pokácet). Jakmile máte nějaké inženýry začněte stavět jednotky – podle vašeho národa Light tanky/assault boty, nějaké AA guny, a pokud možno i artilerku. Samozřejmě hned z počátku je důležité postavit i nějaké letectvo, jenž se hodí pro průzkum, případně stíhačky pro držení leteckého prostoru, co nejdříve také transportéry jednotek, jenž vám umožní rychlou expanzivní hru. Tohle je nastínění taktiky hry, jakmile se vám podaří rozběhnout ekonomiku můžete začít upgradovat. Upgradujete tak, že kliknete na továrnu a tam dáte upgrade na T2. Tím se vám upgraduje tato továrna na vyšší level, a vy můžete postavit T2 inženýry, jenž mohou stavět T2 budovy. Továrny lze postavit vždy jen T1 a postupně je upgradovat. Podobně můžete upgradovat i vaši ACU, která tím pádem získavá i větší počet životů a může stavět lepší budovy.. mimo jiné má i upgrady např. Na lepší protipozemní gunu, nebo torpéda a lahůdkou může být odpalovač konvenčních raket, který se dá ještě upgradovat na odpalovač nukleárních hlavic..

Před upgradováním továrny na T2 doporučuji upgradovat alespoň jeden MEX na T2, aby vám vidělával pořádnou masu. Jakmile máte MEX na T2 vyplatí se vám postavit hned vedle něj mass storage, což vám zvedne limit úložené masy a hlavně zefektivní dolování masy. Pro nejlepší efekt obklopte MEX 4 mass storagema a váš mex bude vydělávat o 50% více. Toto souvisí s tzv. Adjency bonusem jenž je unikátní pro tuto hru. Do češtiny přeloženo bonus z přilehlosti. Tento bonus získaté, pokud jsou budovy hned vedle sebe. Tento bonus vám přinesou jen některé kombinace. První bonus je uveden výše. Další bonus přinašejí elektrárny, které když postavíte vedle továren, zrychlují produkci, což je také velmi důležité, elektrárny zlepšují také rychlost palby obranných věží a pokud jsou vedle jakékoliv jiné budovy, jenž na provoz potřebuje energii snižuje to její spotřebu, přitom elektrárna vám přidává  pořád stejně energie.

 

Jednotky

Doslova a do písmene jak říká steré přísloví to nejlepší nakonec… Jednotky, které můžete vyrábět a ovládat v SCFA z tohoto titulu dělají legendu! Samotná koncepce ACU je geniální když se k tomu přidá pestrá paleta jednotek, na různých technologických levelech a nejrůznějších určení.  Jednotky se dělí klasicky na pozemní, letecké, loďstvo a kapitola sama pro sebe jsou Experimentální jednotky. Dá se říci že hra funguje systémem kámen nůžky papír, s tím že některé jednotky mají i kámen i nůžky. ;)

kompletní přehled jednotek

http://supcom.wikia.com/wiki/Complete_unit_list

 

Mody

Díky fanouškovského komunitě vznikla již řada různých modů a úprav do hry. Přidávají do hry spoustu možností a tím pádem i hracího času.

Sorian AI mod – jedná se o vylepšení klasické AI, což po pár odehraných hrách přijde velmi vhod. AI hraje dost surově a pokud se rychle nepřipravíte na boj  proti neustálým výsadkům, nejspíše dlouho nevydržíte. Sorian AI se tak chová více jako člověk, lépe expanduje a staví celkem vychytaný báze.  Takže to občas stojí i velké úsilí vypořádat se s protivníkem s těma nejlepšíma techama a expama.

Blackops mod – Tento mod zachovává vše na co jste zvyklí z klasické hry, jen je obléknuta do líbivějších textur jednotek a budov. Co je naprosto nedocenitelné na tomto modu jsou nové upgrady vašeho ACU, potažmo sACU v 4 technologických úrovních. Navíc vám každý upgrade přidává životy, které můžete natunit až na cca 100k. ACU tak v Endgame není taková třasořiťka jako býval, naopak s ním můžete parádně devastovat nepřátelské jednotky všeho druhu, ničit base. Playr vřele doporučuje, bitky si skvěle vychutnáte! Nejnovejší vydání modu: http://forums.gaspowered.com/viewtopic.php?t=31172

Nové mody a mapy můžete najít zde:

http://www.strategyinformer.com/pc/mods/supremecommanderforgedalliance/mod.html

Reakce k článku